Menú Cerrar

Obrir un espai singular a l’ensenyament superior

El programa Polaritats desplega connexions entre artistes, estudiants i professors, amb la complicitat de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, i també, a partir de 2017-2018, de la Escola Massana i de la Facultat d’enginyeria informàtica de la Universitat de Lleida.

HOMESESSION
Quan es va crear Homesession en 2007, la singularitat del projecte de residència artística va cridar l’atenció. Durant aquests deu anys d’activitat, Homesession ha afegit successivament a aquesta primera línia d’actuació, unes beques de producció artística en 2009, convocatòries de residències a l’estranger per als artistes catalans a partir de 2014 i el Programa Polaritats en 2015, seguint un camí constant: la cerca de vies diferents per respondre a necessitats concretes en el camp de l’art.

REFLEXIÓ COL·LECTIVA I SENSIBILITAT CRÍTICA
Des de Homesession, insistim una vegada i una altra en el valor que representa la reflexió col·lectiva i la sensibilitat crítica, no només en la pràctica artística, sinó en l’experiència de la realitat. El programa Polaritats s’emmarca en aquesta exigència. A través del diàleg i del treball en comú que realitzen estudiants, artistes i docents, es respon a diferents ambicions: la de situar la crítica i l’exercici de negociació amb el context al centre de les activitats proposades, la d’establir una situació de treball singular en l’àmbit acadèmic, la de propiciar un acostament del context professional i de l’esfera educativa entorn a situacions reals de treball. Aquesta web adona de la forma en què abordem cadascun d’aquests reptes.

NOUS CRITERIS DE VALOR
La pràctica contemporània de l’art ha construït un paradigma que supera les fronteres de l’art tal com s’havia definit en les èpoques clàssiques i modernes. De la mateixa manera que la ciència evoluciona no només modificant o aportant noves respostes, sinó amb l’esmena a les preguntes en les quals radiquen les seves recerques, l’art contemporani es constitueix en una ruptura aliena a una simple evolució cronològica: és una ruptura dels criteris de valor que fonamenten l’art. Aquest nou paradigma radica en una experiència dels límits del propi camp de treball, una transgressió de les fronteres que exigeix una negociació amb el que es ve dau. L’art contemporani és alhora un joc de la renovació i una crisi de l’existent. El seu focus no resideix en l’objecte sinó en l’experiència estètica i crítica, bé sigui en forma narrativa o discursiva.

Amb tot això, l’art contemporani, alimentant-se de recursos i objectes d’estudi de diferents disciplines, té com a pivot l’exercici de la crítica: una crítica que es dirigeix cap a la definició de l’art (des de la unicitat de l’obra fins a la seva permanència, passant pels limitis disciplinessis), però també cap al propi context en què es produeix i es mostra. És a dir que es tracta d’una crítica eminentment cultural, que es nodreix d’una multiplicitat de referències i de metodologies. En aquest sentit, l’explicació als estudiants, per part dels artistes, dels principis formals, procesuales i conceptuals dels seus projectes, així com la constitució de grups de treball entre estudiants i artistes constitueixen vies molt fructíferes per posar en relleu tot el que està en joc amb la pràctica artística contemporània. Ambdues activitats es basen en una implicació important de l’equip pedagògic en la seva definició, la qual cosa permet optimitzar la relació entre els seus integrants i fer que els tallers articulin una negociació oberta i plural dels seus processos i resultats.

PEDAGÒGIA HORIZONTAL
Gràcies a això, el programa Polaritats obre un espai singular en l’àmbit acadèmic. El format de les seves activitats radica en una dinàmica col·lectiva de treball i una dilució de les fronteres que suposaria la identificació prèvia dels seus actors (ben sigui estudiant, artista o professor). Destaca així l’aposta pedagògica horitzontal dels tallers, permetent que agents integrats en el context professional comparteixin la seva experiència en un procés de treball en comú i sotmetent el propi objecte de treball a la reflexió tant de l’equip pedagògic i dels artistes com dels estudiants. Tot això permet experimentar un nou model educatiu: compartir i negociar aquests processos és una forma d’aprendre que reflecteix no només les dinàmiques que trobaran els estudiants quan s’incorporin en la seva futura vida professional, sinó també els arbitratges que una realitat complexa imposa a cadascun de nosaltres.

SITUACIONS REALS DE CREACIÓ
Més enllà de l’horitzontalitat dels tallers, Polaritatsdestaca per la voluntat d’acostar els àmbits educatius i professionals, gràcies a l’establiment de canals de comunicació directa entre ells i a la immersió dels estudiants en situacions reals de creació. Aquesta aposta per les condicions professionals de producció dins de l’àmbit acadèmic es reflecteix aquí també en el model del taller. Amb la seva continuïtat anual, el programa de tallers de Polaritats situa als estudiants al centre de projectes de creació realitzats en el marc de les beques o residències de Homesession. La professionalització en què radica el programa Polaritats articula així un saber(la sensibilització a les pràctiques i al context artístic propiciada per les xerrades) i un fer(una pràctica col·lectiva sotmesa a les pautes de concepció i de realització en un context professional). Aquest esforç de posar la praxisen el centre del programa es tradueix també per un conveni entre la Universitat de Barcelona i Homesession: es tracta d’oferir pràctiques a estudiants de quart any de Belles arts, permetent-los veure i col·laborar en les diferents activitats del projecte: residències, exposicions, publicacions, gestió cultural, etc.

Des de l’inici, Polaritats s’ha constituït com un model d’actuació que es pugui extrapolar i aplicar a altres centres i àmbits educatius. L’extensió de part del programa en el curs 2017-2018 a la Escola Massana, és prova i mostra d’això: l’ambició de Homesession és que aquest programa creixi, mantenint sempre l’aposta pel treball crític, la innovació en l’àmbit acadèmic i l’obertura mútua dels contextos educatius i professionals.

Aquest text está adaptat de l’introducció de la segona  publicació realitzada dins del Programa Polaritats.